Abstract
Earlier findings regarding reading and spelling abilities in school-aged children with autism spectrum disorder (ASD) without mental retardation are varying. This study aimed to map out reading and spelling abilities at the age of 12 for this group of children within a longitudinal research project. All 35 children participating in this study had received an early diagnosis and intervention. A wide range of tests were used and those assessing reading, spelling and general language abilities were analyzed. Results showed no difficulties in decoding for 88.2 % of the participants. Clearly impaired reading comprehension and spelling was found in 25.8 % and 26.4 % of the participants respectively. A positive correlation was found between word decoding and reading comprehension. The results reflect a major heterogeneity at both group- and individual level. This demands extensive knowledge in relation to approaching and treating these children in school as well as other settings.
Abstract
De forskningsresultat som finns om läs- och stavningsfärdigheter hos barn i skolåldern med autismspektrumtillstånd (AST) utan utvecklingsstörning är varierande. Syftet med den aktuella studien var att kartlägga läs- och stavningsförmåga i denna grupp barn vid 12 års ålder som en uppföljning inom ett longitudinellt forskningsprojekt. Samtliga 35 barn som deltog i studien hade fått tidig diagnos samt erhållit intervention. Ett brett testbatteri användes och de deltester som prövade läs- och stavningsfärdigheter samt grundläggande språklig färdighet (IGS) analyserades. Inga svårigheter gällande avkodning uppvisades hos 88,2 % av deltagarna. Resultaten visade på tydliga svårigheter med läsförståelse för 25,8 % och med stavning för 26,4 % av deltagarna. Positiva samband erhölls mellan resultaten för ordavkodning och läsförståelse. I resultaten avspeglas en betydande heterogenitet på både grupp- och individnivå vilket ställer stora krav på kunskapen om och bemötandet av dessa barn i och utanför skolsammanhang.