Abstract
Introduction: School absenteeism in children with asthma is higher than in healthy children and increases with asthma severity. However, previous studies have not demonstrated any association between asthma, asthma severity, and lower academic outcomes. Aims: To examine how asthma and asthma severity in childhood influence academic outcomes at the end of compulsory school at age 15-16. Material and Methods: The study population was retrieved from the Child and Adolescent Twin Study in Sweden (CATSS). Out of 27,260 contacted twins, 1,629 were included. According to CATSS, 351 children had parent-reported asthma. According to the National Patient Register, 193 children had physician-diagnosed asthma. Descriptive and regression analyses were used to examine associations between asthma, asthma severity, final grade scores, qualification for upper secondary school, national test results and final grades in core subjects Swedish, English, and Mathematics. Results: Children with physician-diagnosed asthma more often lacked qualification for upper secondary school compared to healthy children after adjusting for covariates (adjusted OR 1.74, CI 1.02 – 2.99). Children with either parent-reported or physician-diagnosed asthma had lower final grade scores than healthy children (unadjusted final grade score -8.67, CI -15.54 – -1.80), however this association was not significant after adjustment. Conclusions: Our results suggest that children with asthma diagnosis are at risk of not qualifying for upper secondary school. Further research is warranted using larger samples to determine the association between asthma and academic outcomes.
Abstract
Bakgrund: Skolfrånvaro hos barn med astma är högre än hos friska barn och ökar med astmans svårighetsgrad. Tidigare studier har dock inte visat något samband mellan astma, dess svårighetsgrad och sämre skolresultat. Syfte: Att undersöka hur astma och svårighetsgraden av astma i barndomen påverkar skolresultaten i slutet av grundskolan vid 15-16 års ålder. Material och Metoder: Studiepopulationen deltog i Barn och ungdomsstudien i Sverige (CATSS). Av 27260 kontaktade tvillingar inkluderades 1629 stycken. 351 barn hade astma enligt förälders uppgift i CATSS. 193 barn hade astma enligt läkares uppgift i Socialstyrelsens patientregister. Deskriptiva analyser och regressionsanalyser utfördes för att undersöka sambandet mellan astma, astmans svårighetsgrad, meritvärde, gymnasiebehörighet, resultat i nationella prov och betyg i kärnämnena svenska, engelska och matematik. Resultat: Barn med astma enligt läkares uppgift saknade gymnasiebehörighet i högre utsträckning än friska barn efter justering (justerad OR 1.74, CI 1.02 – 2.99). Barn med astma enligt förälders eller läkares uppgift hade lägre meritvärde jämfört med friska barn (ojusterat meritvärde -8.67, CI -15.54 – -1.80), dock kunde inget negativt samband ses efter justering. Slutsats: Studien visar att barn med astmadiagnos riskerar att inte få gymnasiebehörighet. Framtida studier bör använda större studiepopulationer för att fastställa sambandet mellan astma och skolresultat.