Promoting knowledge work practices in health informatics education : exploring students’ and teachers’ views and expectations
Author: Elnta, Meragia
Department: Inst för lärande, informatik, management och etik / Dept of Learning, Informatics, Management and Ethics
Program: Masterprogrammet i hälsoinformatik
Degree: Masterexamen
View/ Open:
Degree Thesis (2.574Mb)
Abstract
Background: Education is challenged to offer new type of competencies. Especially in health informatics this need is also emphasized. Trialogical learning is a strategic educational approach that targets towards the development of work related competencies through the implementation of a set of design principles.
Objective: This study has two major purposes: (1) to investigate students’ and teachers’ views and expectations on knowledge work practices in health informatics and (2) adapt a course by integrating the Trialogical learning design principles into it, in order to investigate the degree to which the principles can be applied in health informatics education
Methods: Ten students and one teacher were recruited as participants. The students’ and teacher’s expectations were collected through web questionnaires and a semi structured interview respectively. The implementation of the design principles was investigated through pre and post semi-structured interviews to the teacher in the beginning and in the end of the modified course. The students were approached through a standardized open-ended group interview in the middle of the course, observations on their online work and seminars which complemented the group interviews followed, and a Contextual Knowledge Practices
questionnaire in the end of the course assessed quantitatively the implementation of the design principles.
Results: The participants expressed the need and importance of developing modern knowledge work practices throughout education. The implementation of the course under Trialogical learning was received quite well. In total it was agreed that the design principles were implemented to a good degree and especially the ones to which more emphasis was given throughout the course adaptation.
Conclusion: This study demonstrated a novel way of transforming a course under Trialogical learning approach and where the design principles worked as a starting point to modify it. Future design-based research is suggested in order to explore in depth all the design principles.
Abstract
Bakgrund: Utbildning står inför utmaningen att erbjuda nya typer av kompetenser. Särskilt i hälsoinformatik detta behov understryks också. Trialogical learning är ett strategiskt pedagogiskt förhållningssätt som riktar sig till utvecklingen av arbetsrelaterade kompetenser genom att genomföra en uppsättning designprinciper.
Syfte: Denna studie har två huvudsyften: (1) att undersöka elevernas och lärarnas synpunkter och förväntningar på kunskaps arbetsmetoder inom hälsoinformatik och (2) anpassa en kurs genom att integrera Trialogical learning konstruktionsprinciper i den, för att undersöka i vilken grad de principer som kan tillämpas i hälsoinformatik utbildning
Metoder: Tio elever och en lärare rekryterades som deltagare. Studenternas och lärarens förväntningar samlades in genom webbenkäter och en semi strukturerad intervju respektive. Genomförandet av konstruktionsprinciper undersöktes genom före och efter semistrukturerade intervjuer till läraren i början och i slutet av den modifierade kursen. Studenterna har kontaktats genom en standardiserad öppen gruppintervju i mitten av kursen, synpunkter på deras online och seminarier som kompletterade de gruppintervjuer följde, och en kontextuell Kunskap Practices enkät i slutet av kursen bedöms kvantitativt genomförandet av konstruktionsprinciper.
Resultat: Deltagarna uttryckte behovet och vikten av att utveckla moderna kunskaps arbetsmetoder hela utbildningen. Genomförandet av kursen enligt Trialogical learning mottogs ganska väl. Totalt kom man överens om att konstruktionsprinciper genomfördes till en hög grad och särskilt de på vilka större vikt gavs under kursens gång anpassning.
Slutsats: Denna studie visade ett nytt sätt att omvandla en kurs i Trialogical learning förhållningssätt och där konstruktionsprinciper arbetade som en utgångspunkt för att ändra den. Framtida utformning baserad forskning föreslås för att undersöka på djupet alla konstruktionsprinciper.
Institution: Karolinska Institutet
Supervisor: Karlgren, Klas
Issue date: 2015-11-17
Rights:
Publication year: 2014
Semester: H14
Credits: 30
Collections
Statistics
Total Visits
Views | |
---|---|
Promoting ...(legacy) | 262 |
Promoting ... | 190 |
Total Visits Per Month
September 2023 | October 2023 | November 2023 | December 2023 | January 2024 | February 2024 | March 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Promoting ... | 3 | 4 | 3 | 2 | 6 | 18 | 2 |
File Visits
Views | |
---|---|
Degree_thesis_Elnta_Meragia.pdf | 1147 |
Degree_thesis_Elnta_Meragia.pdf(legacy) | 620 |
Top country views
Views | |
---|---|
Sweden | 112 |
United States | 62 |
Germany | 56 |
South Korea | 25 |
Australia | 18 |
Finland | 13 |
China | 10 |
Ireland | 9 |
Russia | 8 |
France | 7 |
Top cities views
Views | |
---|---|
Seoul | 20 |
Kiez | 18 |
Saint Lucia | 17 |
Stockholm | 16 |
Dublin | 9 |
Woodbridge | 9 |
Umeå | 7 |
Ann Arbor | 6 |
Wilmington | 6 |
Athens | 5 |