Designing patient education with distance learning
Author: Franssen, Bastiaan
Department: Inst för lärande, informatik, management och etik / Dept of Learning, Informatics, Management and Ethics
Program: Masterprogrammet i hälsoinformatik
Degree: Masterexamen
View/ Open:
Degree Project (4.188Mb)
Abstract
Background: Self-management is crucial among patients with diabetes. Increasing the levels of self-management may prevent patients from developing further complications related to their disease. Tailoring education to the patient needs, and providing them with follow-up education on the various topics of diabetes could significantly improve patient understanding. The inclusion of distance learning, and especially Massive Open Online Courses (MOOC), in diabetes education has not been significant though. What topics should a distance-learning platform focus on when offering patient education to type 2 diabetics? How do patients perceive such a platform? And what education method should be used to better reach patient understanding, ultimately helping diabetics to reach better self-management? Objective: Describing the needs and requirements of type 2 diabetics for the development of an online learning platform. The study tried to analyse what topics patients need follow-up education on to reach better self-management and how. The study wants to get an answer where patients would use a knowledge-driven decision support method inside the patient centric learning model Methods: A qualitative approach for this study included 6 participants, aged 30 to 65 years old. They were diagnosed with type 2 diabetes not earlier than 6 months before the start of this study and had no further diabetes related complications. They participated in an interview on the several topics related to diabetes, which identified where the need and requirements for education in is at. To help identify which topics patients wanted to receive follow-up education on the Diabetes Self-Management education (DSME) was used. The interview contained structured and unstructured questions, and was performed with a high level of involvement to provide relevant information related to diabetes throughout the interview. Results: Participants welcomed the idea of receiving education via an online learning platform. The incorporation of multimedia was highly recommended, and the method of receiving education was recommended to change per subject, not per topic. Overall, patient-centric learning was a preferred method in all topics, but knowledge-driven decision support was welcomed as an addition to some of the subjects. Conclusion: The current education offered is limited to providing basic understanding of performing self-management. Participants felt the need for follow-up education, but could not be provided with this. The proposed platform, with possibilities to access information whenever the patients needed, was seen as a welcomed addition to the current education offered in the different setups. Using patient-centric learning, combined with the integration of knowledge-driven decision support, could provide education and information whenever needed and benefit in increasing self-management levels among diabetics.
Abstract
Bakgrund: Självförvaltning är avgörande bland patienter med diabetes. Öka nivåerna av självförvaltning kan hindra patienter från att utveckla ytterligare komplikationer i samband med sin sjukdom. Skräddarsy utbildning till patientens behov och ge dem med uppföljning utbildning om olika ämnen av diabetes skulle avsevärt förbättra patient förståelse. Införandet av distansundervisning, och särskilt Massive Öppna onlinekurser (MOOC), i diabetesutbildning har inte varit betydande men. Vilka ämnen bör en distansutbildning plattform fokuserar på när de erbjuder patientutbildning till typ 2 diabetiker? Hur gör patienterna upplever en sådan plattform? Och vilken utbildning metod bör användas för att bättre nå patienten förståelse, i slutändan hjälpa diabetiker att nå en bättre självförvaltning? Syfte: Att beskriva de behov och krav av denna typ 2-diabetiker för utveckling av ett online-lärande plattform. Studien försökte analysera vilka ämnen patienter behöver följa upp utbildningen på att nå en bättre självförvaltning och hur. Studien vill få ett svar där skulle patienter använder en kunskapsstyrd beslutsstödsmetoden inuti patienten centrerad lärande modell metoder: En kvalitativ metod för denna studie ingick 6 deltagare i åldern 30 till 65 år gamla. De diagnosen typ 2-diabetes tidigast 6 månader innan denna studie och hade inga ytterligare diabetes relaterade komplikationer. De deltog i en intervju på flera ämnen relaterade till diabetes, som identifierats där behovet av och krav på utbildning är. För att identifiera vilka ämnen patienter ville få uppföljande utbildning om Diabetes Självledarskapsutbildning (DSME) användes. Intervjun innehöll strukturerade och ostrukturerade frågor, och utfördes med en hög grad av engagemang för att ge relevant information i samband med diabetes under hela intervjun. Resultat: Deltagarna välkomnade idén att ta emot undervisning via en online-lärande plattform. Införlivandet av multimedia var rekommenderas, och metoden för att ta emot utbildning rekommenderades att ändra per ämne, inte per ämne. Sammantaget patientcentrerade lärande var en föredragen metod i alla ämnen, men kunskapsdriven beslutsunderlag välkomnades som ett tillägg till några av ämnena. Slutsats: Den nuvarande utbildning som erbjuds är begränsad till att ge grundläggande förståelse för att utföra egenvård. Deltagarna kände behovet av uppföljande utbildning, men kunde inte förses med detta. Den föreslagna plattformen, med möjligheter att få tillgång till information när patienterna behövde, sågs som ett välkommet tillskott till den aktuella utbildningen erbjuds i olika inställningar. Använda patientcentrerad lärande, i kombination med integration av kunskapsstyrd beslutsunderlag, kan ge utbildning och information när det behövs och dra för att öka självchefsnivåer bland diabetiker.
Institution:
- Karolinska Institutet
- Stockholm University
Supervisor: Zary, Nabil
Issue date: 2015-10-30
Rights:
Publication year: 2015
Semester: H15
Credits: 30
Collections
Statistics
Total Visits
Views | |
---|---|
Designing ...(legacy) | 324 |
Designing ... | 323 |
Total Visits Per Month
October 2023 | November 2023 | December 2023 | January 2024 | February 2024 | March 2024 | April 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Designing ... | 3 | 7 | 3 | 7 | 1 | 3 | 6 |
File Visits
Views | |
---|---|
Degree_Project_Bastiaan_Franssen.pdf | 1425 |
Degree_Project_Bastiaan_Franssen.pdf(legacy) | 422 |
Top country views
Views | |
---|---|
United States | 142 |
Sweden | 140 |
Germany | 61 |
China | 39 |
South Korea | 28 |
France | 15 |
Russia | 15 |
Finland | 11 |
Ukraine | 10 |
Spain | 9 |
Top cities views
Views | |
---|---|
Ashburn | 48 |
Seoul | 22 |
Kiez | 17 |
Woodbridge | 14 |
Stockholm | 12 |
Dublin | 9 |
Beijing | 8 |
Umeå | 8 |
Wilmington | 8 |
Shenzhen | 7 |