Abstract
Presently, there is limited knowledge regarding language and
communication ability in children with autism spectrum disorder (ASD) and
normal intelligence at school age. The purpose of this study was to follow up
language ability in 12-year-olds with ASD without mental retardation. They
had received early diagnosis and intervention. Clinical Evaluation of Language
Fundamentals, fourth edition (CELF-4) was used to assess language
and pragmatic ability. Non-verbal problem solving skills was assessed with
Raven’s Progressive Matrices. Results: Reduced general language ability
was found in 64 % of the participants. Receptive ability was significantly
higher than expressive ability in regards to word and sentences. Non-verbal
problem solving skills was found to have a significant correlation to core
language ability and language content. Conclusion: Language abilities in
Children diagnosed with ASD at an early age should be followed up.
Abstract
Det finns idag begränsade kunskaper om språk- och
kommunikationsförmågor hos barn i skolåldern med autismspektrumtillstånd
(AST) utan utvecklingsstörning. Syftet med den aktuella studien var att följa
upp barn med AST utan utvecklingsstörning vid 12 års ålder avseende språklig
förmåga. Samtliga barn hade erhållit tidig diagnos och intervention.
Clinical Evaluation of Language Fundamentals, fjärde upplagan (CELF-4)
användes för bedömning av språkliga färdigheter samt pragmatisk profil.
Ravens progressiva matriser användes för bedömning av icke-verbal problemlösningsförmåga.
Resultat: Nedsättningar i grundläggande språkliga
färdigheter återfanns hos 64 % av deltagarna. Receptiva färdigheter var signifikant
högre än expressiva avseende ord- och meningsnivå. Icke-verbal
problemlösningsförmåga erhöll signifikanta samband med grundläggande
språkliga färdigheter samt språkligt innehåll. Slutsats: Barn med tidig ASTdiagnos
bör följas upp avseende språkliga färdigheter.