Abstract
At the Habilitation center in Nacka, Stockholm, Sweden, a sign support course was developed where the sign selection was based on relevant everyday situations and the amount of signs was limited. The aim of the study was to examine if participants in the course “Våga teckna” changed their sign language use, lexical variation and communicative behavior after participating and if it was maintained over time. In this study a parent and a resource person participated, each with a child with disabilities. Participants were filmed and video recorded interactions were analyzed. Sign use was calculated per each film session. The adults' communicative behavior in interaction with the children was rated by the assessment instrument KOMMUNIKATIV. The parent used fewer signs and got lower ratings of communicative behavior after the course. The resource person increased her sign use and communicative quality after the course. Analysis of the number of signs, lexical variation and communicative behavior can be an informative way to evaluate sign support courses.
Abstract
På Habiliteringscenter Nacka har en teckenstödskurs utvecklats där teckenurvalet baseras på relevanta vardagssituationer och teckenantalet är relativt begränsat. Studien syftade till att undersöka om deltagare i kursen ”Våga teckna” förändrade sin teckenanvändning, om deras kommunikativa beteende påverkades och om det kvarstod över tid. I studien deltog en förälder och en resursperson med varsitt barn med funktionsnedsättning. Deltagarna filmades och videoinspelad interaktion analyserades. Teckenanvändningen beräknades utifrån lexikal variation och antal tecken per filmtillfälle. De vuxnas kommunikativa beteende i interaktion med barnen skattades med bedömningsinstrumentet KOMMUNIKATIV. Föräldern använde färre tecken och skattades lägre i kommunikativt beteende efter kursen. Hos resurspersonen observerades däremot ökad teckenanvändning och kommunikativ kvalitet efter genomgången ”Våga teckna”-kurs. Analys av antalet tecken, lexikal variation och kommunikativt beteende kan vara ett informativt sätt att utvärdera teckenstödskurser.